Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

13 oktober 2007

The Meaning of LIFE

Elton John zong: 'Life isn't everything'. Nou oké, maar wat dan?! Het overlijden van Reinder hield en houdt me wel bezig moet ik zeggen. Tien jaar geleefd na diagnose, verschillende operaties ondergaan... het was vechten tegen de bierkaai. Ik weet dat ik ook ongeneeslijk ziek ben en zo'n voorval zet je met beide voetjes plat op de grond. Wanneer gaat hoop over in valse hoop? Ik heb niet de illusie bejaard te mogen worden en dat hoeft ook niet, als ik de resterende tijd maar nuttig en plezierig kan besteden. Maar wanneer heeft een mensenleven NUT/ZIN? Ik word er erg beschouwend en filosofisch van.

Ik Google ff wat in het rond:
  • Het streven van de mens naar betekenis is een primaire drijfveer in het leven.
  • Het leven heeft geen enkele zin: het is een najagen van dromen en nergens is iets werkelijk waardevols te vinden.
  • De mens is slachtoffer in een absurde en zinloze wereld (existentialisme).
  • De komst van Christus is het keerpunt in de geschiedenis van het bestaan van de wereld. Want door de komst van Christus heeft het hele bestaan zin gekregen.
  • De zin van ons bestaan is verankerd in de gedachte van een geschapen wereld.
  • Kunst geeft zin aan de onzin van ons bestaan.

Enzovoort, enzovoort. Persoonlijk denk ik dat de zin van het bestaan vooral bestaat uit zin ín het bestaan. De zin van het leven is het leven zélf! Denk hier maar eens over na, dan doe ik dat ook :-). En beantwoord dan de vraag: wat geeft JOUW leven zin?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

"The meaning of life" van het Monty Python team...
Dt is de eerste associatie bij mij.

De absurditeit van het leven, zeker. "Waarvoor zijn wij hier op aard'?"

De ene keer is er de gedachte: Moet hier mijn "stukje" doen. Andere keer: Ben gewoon neergezet en moet er het beste van maken.

No answers here! Misschien is het net als Karel Appels uitspraak, vrij vertaald:
"Ik kladder maar wat aan"

Goed weekend
kus van Sus xx

Han en John van Nimwegen zei

Leef voor iedereen die je lief is... geef daarin niet op... En houd vooral van jezelf!

Anoniem zei

Ik ben nog aan het nadenken Davy.........

Knuf,fijn weekend!

Anoniem zei

het feit dat ik het leef..op mijn manier met alle fouten die ik maak onderweg en alle liefde die ik te geven heb aan de mensen die me dierbaar zijn.

Anoniem zei

Mijn zin van het leven? Mensen om me heen die van me houden zoals ik ben en waar ik mezelf kan zijn. Maar vooral geloof in mezelf dat ik de kracht heb kwade momenten te doorstaan en van de leuke dingen intens te genieten.

Nicolien