Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

11 februari 2007

Laatste keer!!!!

Normaal gesproken bemoei ik me niet zo snel met discussies die over onzin gaan. Toen ik het stuk las dat je ziektes naar je toehaalt, dacht ik dan ook "Laat maar lekker zitten, die is niet wijzer!". Zat er net echter weer us aan te denken en zat me er over op te winden. Nu een keertje wel reageren dus.

Hoe kun je in vredesnaam zo ongeloofijk stom zijn om te zeggen, te denken dat je door je instelling, je denken, je voorkomen, ziektes zoals kanker naar je toehaalt. Het idee alleen al. En ik praat vanuit mezelf, zonder gedoe van wetenschappelijke kennis of wat dan ook.

Zit met een sjekkie in m'n mond dit stukje te tikken en weet dat ik bewust kies om een groter risico te lopen op kanker. Ik kan stoppen met roken om het risico te verkleinen, maar voorlopig doe ik dat niet omdat ik het gewoonweg te lekker vind. Maar het denken aan het risico maakt de kans op het krijgen van kanker door het roken heus niet groter! Pure nonsens!

Ik heb een oom gehad die rookte veel borreltjes dronk en het liefst vetspek at. Die zat behoorlijk in de groep om als eerste kanker of wat dan ook te krijgen dus. Zou je zeggen ja. Maar niets van dat al. Hij is ver in de 90 geworden en is tot op het laatst gezond gebleven. Fietste, spitte tuinen om, was bij de tijd en fietste nog heerlijk rond.

Ik ken een meisje die kanker kreeg toen ze nog heel jong was. Leek eerst goed te gaan. Geopereerd en moest een been missen, maar geestelijk was ze prima in orde. Alles leek goed te gaan en ze was de positievo ten top. Helaas heeft ze verloren, ondanks de wil die in haar zat. Jong als ze was was haar een lang leven niet gegund.

Ik zou willen afspreken dat dit de laatste keer is dat we aandacht besteden aan domme mensen die zeggen dat je ziektes naar je toehaalt. Het is je gegeven of je oud mag worden en hoe je oud mag worden. Het is een gunst, geluk of hoe je het ook noemen wilt. We leven ons leven en proberen te genieten en eruit te halen wat eruit te halen valt. Ieder glimpje van geluk op te pakken die je kunt.

Zo, dat was het voor de zondagmorgen. Ga zo lekker douchen en dan op visite bij m'n moeder. Een voorbeeld van iemand aan wie het leven echt gegund is. En er ook dankbaar gebruik van maakt. Geniet van iedere dag die ze heeft. En daar gaat het om!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

LIVE LIFE TO THE FULLEST!!!
Hoe dat leven er dan ook uitziet.

Rustige zondag,
kus voor beiden van
Sus

Anoniem zei

AMEN SJAAK

Anoniem zei

we zijn het eens...

Anoniem zei

Zelf heb ik ook met deze mensen te maken gehad. Bestaan ook hele boekwerken over... Kanker schijnt een onverwerkt verdriet uit het verleden te zijn. Dan verkankerd het lichaam zeg maar. ME HOELA!!! Zo vertelde mijn beste vriendin doodleuk dat dat kan hoor... Niet dat ik zo zou denken en dat ik het mezelf aangedaan had enzo, maar ondertussen. Gelukkig voelen 'ze' haarfijn aan dat ik niet open sta voor deze nonsens. Nog even en je zou het je eigen gedachten kwalijk nemen dat je kanker hebt. Volgens mij groeit dat nog steeds vanuit foute celdeling en/of een defect gen. Ik laat de zweefteven dan ook lekker kletsen en als ik het echt zat ben krijg ik ze met een grauw stil. Ik ben het intussen ook wel zat dat dit soort volk denkt de waarheid in pacht te hebben. Ze kunnen je ook zo meewarig aankijken als ze merken dat ze geen luisterend oor ontvangen. Ik ben benieuwd hoe ze zelf reageren als ze ziek worden. Of ze zelf dan hun hele ziel en zaligheid in geloven leggen en de westerse geneeskunde afwijzen. Ach ieder mens moet voor zichzelf kiezen, maar net als Jehova's mogen zweefteven ook weten dat nee, nee is en ze dan niet door moeten gaan. Ik gun ze het hunne, dat zij mij ook in mijn waarde laten en hun goedbedoelde adviezen en valse hoop elders verkopen.

Zo, helaas weer veel te veel woorden vuil gemaakt. Maar net als jullie heb ik zo nu en dan ook zoiets van ok en dan hier mijn gedachtegoed.

Sterkte met het opkrabbelen uit de chemo. Ik las dat het eten weer lukken wil en dat is wel mooi een teken dat je zo langzamerhand uit de bijwerkingen komt. Hoe vaak moet je nog?

Veel liefs, Iris.

Davy zei

HEERLIJK die term: zweefteven, hahahahahaha.
Nog minstens 3 kuren Iris. Groetjes!

Anoniem zei

You BOTH kicked some ass here!! Goedzo, want om gelijk alles maar op één metafysische hoop te gooien gaat mij ook lichtjaren te ver!

xXx
CC

Anoniem zei

3 woorden... dom, dommer, domst

Anoniem zei

Wat ik van mijn schoonzus begreep is dat de zweefteven geloven dat je voordat je geboren wordt al aangeeft wat voor leven je wilt leiden (eventueel lijden, dat je je ouders uitzoekt en alles wat je wilt meemaken om daardoor te groeien. Hoe zouden die teven dat toch te weten zijn gekomen? Bwah!Overigens: wordt dit alleen door vrouwen geloofd of kan de term teven ook voor mannen worden gebruikt? De zg. transsexuteven?
Han en John