Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

03 februari 2007

Druk in mijn Hoofd

" 'Druk in mijn hoofd'. Dat is de titel van een voorlichtingsboek voor patiënten met hersentumoren, hun familie en hun hulpverleners. Hanneke Zwinkels, de auteur en nurse practitioner neuro-oncologie in het MCH Westeinde, overhandigde het eerste exemplaar van het boekje op maandag 30 januari 2006 aan mevrouw Borst, voorzitter van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties en oud-minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

In het boek komt aan de orde wat een hersentumor is, welke impact het heeft, hoe de behandeling is en welke soorten behandelingen er zijn, wat daarvan de consequenties zijn en wie zich daarmee bezig houden. Het boek is een welkome aanvulling in de voorlichting aan deze groep patiënten. Elk jaar krijgen in Nederland zo'n 1500 volwassenen een hersentumor. 'Er was wel al veel wetenschappelijke informatie beschikbaar, zelfs vele boekenplanken vol, maar begrijpelijke informatie voor de patiënten was er nog nauwelijks. Met mijn boek hoop ik in die leemte te voorzien', stelde Zwinkels bij de presentatie van haar boek."

En vandaag was het boekje na een leuke en interessante lezing over medicatie bij hersentumoren door een erg aardige Hanneke Zwinkels gratis mee te nemen, met dank aan farmaceut Schering-Plough, fabrikant van Temodal.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Davy en Sjaak,

fijn dat het een gezellige dag is geweest.
Je geeft een hele quote weer op je blog. Je citeert.

Hoe vind je het boekje zelf? Nuttig, begrijpelijk, grote toegevoegde waarde?

Ik hoop dat de reis heen en weer niet te vermoeiend is geweest.

Groet en kus van
Sus

Davy zei

Ja, de quote is gejat van de site van Medisch Centrum Haaglanden ;-Meer in de post van vandaag (4-2).