Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

20 november 2007

Déjà vu

Een gevoel van Déjà Vu kan neurologisch worden verklaard als een eenvoudige partiële aanval van epilepsie. Nu moet ik zeggen dat ik al langere tijd deze gevoelens van iets eerder te hebben meegemaakt ken.
Tijd om er eens over te gaan Googlen.

'Het déjà-vu-fenomeen is een veelvoorkomend verschijnsel bij niet-epileptici met een abnormaal functionerende temporaalkwab in de hersenen. Bovendien is het déjà-vu-verschijnsel veel voorkomend bij epileptici, waarbij ook bij hen de oorzaak gevonden moet worden bij de temporaalkwab. Patiënten met dit soort 'epileptische' verschijnselen hebben vaak een persoonlijkheid gekenmerkt door nauwgezetheid en preoccupatie met religieuze, mystieke en occulte zaken.' *
Mijn rechter temporaalkwab is volledig weggehaald vorig jaar augustus en ik ben nauwgezet tot in het pietluttige soms. Vooral tijdens mijn pubertijd was ik erg bezig met paranormale zaken. Hmmmm

Hm, dan ervaar ik kennelijk regelmatig kleine aanvalletjes van Temporaalkwab epilepsie (=TLE) zonder het bewustzijn hierbij te verliezen. Ik zal de Uni bieb eens induiken om hier meer over te lezen.

'TLE was first recognized in 1881 by John Hughlings Jackson, who described "uncinate fits" seizures arising from the uncal part of temporal lobe and the “dreamy state." In the 1940s, Gibbs et al introduced the term "psychomotor epilepsy." The international classification of epileptic seizures (1981) replaced the term psychomotor seizures with complex partial seizures. The ILAE classification of the epilepsies uses the term temporal lobe epilepsy and divides the etiologies into cryptogenic (presumed unidentified etiology), idiopathic (genetic), and symptomatic (cause known, eg, tumor).' *
AAARGH, tumor!



Ik vind het erg interessant en ga diep graven :-).

HIER IS HET LAATSTE WOORD NOG NIET OVER GEBLOGD!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo gaat dat, een antwoord op een vraag roept een nieuwe vraag op :-)

Niet Bob de Bouwer, maar Gert de Graver... Peef de Putter ?

Kus van Sus xx

Anoniem zei

soms vallen de puzzelstukjes plots in elkaar..maak jezelf niet gek tijdens het google he?

Anoniem zei

Chantal heeft wel gelijk: door al dat gegoogle zie je door de bomen het bos niet meer.
Maar toch wel benieuwd naar wat je gaat vinden!

XX

Google-Girl zei

Echt compleet wonderlijk, hoe jij zonder een groot stuk hersenen zoveel meer nuttigs zegt en doet dan velen van ons met de ´volle capaciteit´...