Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

11 december 2007

Changes


Ik hoor en lees nogal van en over mensen die veranderd zijn; vooral veranderd door hersenletsel. Niet gemakkelijk voor getroffenen én betrokkenen. Mijn vader was sterk veranderd door hersenbloedingen in zijn frontaalkwab en ikzelf moet zelfs met een kwab minder door het leven.
Vaak gaat het in lezingen georganiseerd door Vereniging Cerebraal hierover: over verandering en hoe hiermee om te gaan. Talloze boeken over dit onderwerp zijn inmiddels verschenen en hier lees je meer over het boek 'Veranderd Leven' van Jenny Palm, van wie Sjaak en ik eerder een lezing hebben bijgewoond. Voor wie goed rondkijkt is er volop te lezen over dit onderwerp.

'If you don't like something change it; if you can't change it, change the way you think about it.' Mary Engelbreit

en van hetzelfde laken een pak:

'When we are no longer able to change a situation, we are challenged to change ourselves.' Victor Frankl

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik moet gelijk denken aan 23 jaar geleden. Een jongen die na een ongeluk hersenletsel had opgelopen zat toen hinderlijk achter mij aan,was blijkbaar verliefd. Ik ergerde mij aan zijn gedrag en dan met name aan die van zijn zogenaamde "vrienden"die liepen hem namelijk op te stoken om mij "lastig"te vallen. Toen had ik natuurlijk nog geen benul dat zijn hersenletsel de oorzaak was van zijn gedrag.

Davy zei

Vond je hem geen lekker ding dan Karin? LOL ;-)

Anoniem zei

Neeheeeeeee! Het is ook nog eens de enige jongen die achter me aan heeft gezeten...........
;-)

Anoniem zei

'When we are no longer able to change a situation, we are challenged to change ourselves.'

Mooie uitspraak. Behoorlijke essentie vind ik. t Moeilijkste: goed naar jezelf kijken, alle plussen en minnen op een rij zetten en ermee dealen.

Anoniem zei

Het blijft een enorm moeilijk iets,die veranderingen..het boek lijkt me best interessant.

Han en John van Nimwegen zei

'If you don't like something change it; if you can't change it, change the way you think about it.' Dat is een goede filosofie, die heb ik meteen op mijn MSN gezet, het is immers "beter goed gejat dan slecht verzonnen". Met dank.

Annette zei

Mag je je ook terugtrekken uit een situatie? Kun je ook besluiten dat het niet langer een situatie is waar jij bij wil horen?

Dilemma.