Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

06 april 2007

Goeie Vrijdag......

Vandaag is het Goeie Vrijdag. Voor mij een dag die voor altijd heel bijzonder zal blijven. M'n pa is voor drie jaar terug op Goeie Vrijdag gestorven. Niet op 6 april, maar wel op de Goeie Vrijdag. Z'n echte sterfdatum is 9 april.

Dat hij dood is gegaan was eigenlijk heel onverwacht. M'n moeder was degene die telkens in het ziekenhuis lag, moest vechten om er bovenop te komen en hij ging trouw iedere keer op bezoek en als ze thuis was, was hij degene die voor haar zorgde. Vlak voordat hij een herseninfarct kreeg zeiden ze in het ziekenhuis nog tegen 'em "U heeft de bloeddruk van een jonge meid". Als je dat hoort dan denk je alleen maar "Dat zit wel goed met hem". Maar dat zie je maar weer, dat soort berichten geven geen garantie.

Goeie Vrijdag is ook de dag dat ik een keer onderweg was van kantoor naar huis en ik een moederschaap bij twee lammetjes zag staan en haar met haar voorpoten zag trappen tegen de twee lammetjes die op de grond lagen. Ben eerst doorgereden, maar zat me niet lekker en ben iets verderop omgekeerd en gaan kijken.

De twee lammetjes bleken dood te zijn en moeder schaap probeerde instinctief de twee weer op gang te brengen door ze te trappen. Niet omdat ze boos was of zo! Ik heb de twee lammetjes uit de wei gehaald en ze tegen elkaar aan gelegd buiten het hek, zodat ze toch nog een beetje samen zouden zijn. Heb ze afgedekt met een doek en nog even geaaid.

Vanmorgen toen ik naar m'n werk reed heb ik weer helemaal zitten genieten van de bloesem die overal is te zien. De bomen krijgen knoppen, bladeren en alles ziet zo mooi groen. De lammetjes lopen te dartelen in de wei en vermaken zich prima.

Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar. De dood komt altijd, overal en bij iedereen. Oud, jong, verwacht, onverwacht, niemand en niets ontkomt eraan. Een paar stappen van de dood echter begint het leven en is er niets aan de hand. Het leven gaat door.

Wees gelukkig zolang je er bent en pak al het moois wat binnen je bereik ligt!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

"Wees gelukkig zolang je er bent en pak al het moois wat binnen je bereik ligt!...."

Prachtig geschreven stuk, Sjaak. Echt. Ontroerend mooi, zoals je het leven en de dood in deze voorbeelden neemt...

Dank je wel. Dood en leven gaan hand in hand, enige garantie is dat als je geboren bent, je ook een keer zult moeten gaan...

Onze vaders, die in de hemel zijn nu ....

Kus voor jullie beiden.
Marianne

Anoniem zei

mooi geschreven sjaak..ervaar het hetzelfde als jij vaak is er verdriet en onmacht maar gelukkig even vaak het genieten van het moment,op een dag als vandaag met het stralende zonnetje geven simpele dingen zoveel levensgeluk!

Anoniem zei

Hoi Sjaak, mooi stukkie jongen...
Ik heb het aan een gremium van MT leden laten lezen... ze waren er weg van. Ze vonden het inschikkelijk, fabuleus, fascinerend :-)

Anoniem zei

Hoi Sjaak,

Gos,mijn vader is ook op 9 April overleden,nu 7 jaar geleden.
Totaal onverwacht,gewoon gestorven in zijn stoel.Waarschijnlijk hartstilstand,hij had al jaren hartproblemen,maar dit zagen we niet aankomen.

Lieve groet,Karin

Anoniem zei

Dit heeft niets met goede vrijdag te maken, maar ik vond het wel een opmerkelijk stukje, lees zelf maar:
'Homohuwelijk' met Mickey, Donald en Goofy
WASHINGTON - De Amerikaanse Disney-parken openen hun poorten voor het ,,homohuwelijk''. Het Sprookjeshuwelijk-pakket, met ceremonie in het park en onder meer een tocht in een glazen koets, is nu ook beschikbaar voor homoseksuele mannen en vrouwen, zo berichtte The Washington Post zaterdag.

De twee Disney-parken in de VS staan in Californië en Florida. In beide staten is het huwelijk niet opengesteld voor homo's, waardoor Disney alleen een officieus huwelijk kan organiseren. Dat neemt niet weg dat de klanten alle Disney-figuren op de receptie krijgen en het gelukkige stel de speciale huwelijkssuite mag gebruiken. Kosten: vanaf 4000 dollar
Liefs van Han en John

Davy zei

BUMMER, $4000+ en nóg niet écht getrouwd dan :-) Ik ken nog wel een Efteling-nicht die hiervan zou smullen, hahaha.