Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

24 oktober 2009

Kanker verziekt je taal

Gezien bij Lieve Paul:

"De zestienjarige Richelle Laurijsen uit Harderwijk is een campagne begonnen tegen gevloek en gescheld waarbij het woord kanker wordt gebruikt. Net toen Richelle verlost leek van een agressieve tumor in haar onderbeen sloeg de kanker opnieuw toe. Ze heeft naar schatting nog weken tot hooguit enkele maanden te leven. Maar in die maanden heeft ze wel een missie: ze wil dat het woord kanker niet meer te pas en te onpas wordt gebruikt. Ze is zelfs een heuse campagne gestart om dat te bereiken onder het motto "Kanker verziekt je taal!" .
Go for it Richelle!!!" * Hmmm, vandaag iemand in het centrum ook weer K-lijer horen roepen... Ik vind dat veel erger en pijnlijker dan "homo dit, homo dat..." ; mede daarom op dit blog aandacht voor Richelles prima campagne.

edit 25/10 klik hier voor een Hart van Nederland filmpje.
En blijf deze site checken

13 opmerkingen:

Karin zei

Geweldig initiatief van haar! Die video op alle scholen laten zien...

Martin zei

Prima initiatief, vooral de pubers kunnen hier nog wat van leren !

Anoniem zei

Ben het eens met Martin! Ook op hyves al veel hyves "schelden met kanker is niet stoer"

Anoniem zei

wat een goed initiatief
heb het bij paul de leeuw niet helemaal gezien
ik ben docent en zou graag op mijn school hier meer aandacht aan willen besteden
waar kan ik meer info hier over krijgen ?

Davy zei

Ik zou Pauls redactie een mailtje sturen als ik jou was Anoniem!

Charlotte zei

Ik vind het een goede zin.
je hebt helemaal gelijk hebt!!
ik heb je gister gezien bij pauw de leeuw. vind het heel knap van je!!

Nicolien zei

Ik zag haar bij Paul de Leeuw, een heel goed initiatief. Alleen heel erg dat het nodig is en dat mensen niet nadenken.
En idd op alle scholen tonen, druk de mensen maar met hun neus op de feiten.

Nicolien

Anoniem zei

Ha Davy,

Ik heb haar ook bij Paul gezien. Dat er nu pas iemand er iets aan wil doen verbaast mij. het is veel te kwetsend. Ik snap trouwens zoiezo al niet dat het mag!
Als er toch met ziektes gescholden moet worden gebruik dan krijg de pest of zo. iets wat NIET meer voorkomt hier
stiefmoe

Math zei

Als eerste wil ik benadrukken dat ik het verschrikkelijk vind dat er zoveel mensen doodgaan aan kanker.

Alleen er zijn meer scheldwoorden die slecht zijn en daar hoor je mensen niet over. Tyfus, pleuris, tering of krijg de pest, zijn allemaal stuk voor dodelijke ziektes.

Om nou speciaal een hele campagne op te richten omdat het woord "kanker" zo kwetsend is vind ik erg hypocriet. vooral omdat voor iedereen kwetsend weer anders gezien wordt. Misschien dat scheldwoord " vieze homo" niet dodelijk is, maar misschien wordt dat het wel op het moment dat je iemand blijft vertellen dat hij een vieze homo is dat hij op een gegeven moment een einde aan zijn leven maakt.

Misschien iets te ver gezocht maar waar het omgaat is dat "kanker" niet het enige of het meest kwetsende is wat er gezegd kan worden.

Davy zei

Ik ben met je eens Math dat mensen sowieso geen kwetsende opmerkingen moeten maken en met geen enkele ziekte moeten smijten. Maar Richelle heeft terminale kanker en dat K-gescheld doet haar nu extra pijn.

Anoniem zei

Wat een top meid! ik heb me meisje 5 maanden geleden verloren op 22 jarige leeftijd aan deze vreselijke ziekte!
Ik ben zeer er zeer voor om mensen te laten zien wat ze zeggen en hoe pijnlijk ernstig dit is!
Wat een rare vergelijking om tyfus/pest/tering. Deze ziektes zijn goed te behandelen en komen niet eens meer voor!
K'nker is meestal dodelijk, en vind het belangrijk om de jeugd maar ook de ouderen eens goed te laten zien wat deze verschrikkelijke lijdende ziekte met een mens doet, lichaamlijk, maar vooral geestelijk hoe zwaar het voor deze mensen is.

Stop a.u.b met het roepen van deze Ziekte! Je drukt mensen die eraan lijden keihard op het feit dat ze ernstig misschien wel ongeneeslijk ziek zijn!

Ik wens iedereen heel veel kracht toe aan iedereen die aan deze ziekte lijden, maar ook de mensen om je heen.

Mvg,Robin

Anoniem zei

Hardstikke goed van jou. Ga hier aub mee door. Ik heb zelf borstkanker en ik vind het heel erg, als ik al die scheldwoorden die beginnen met K***** hoor. Je hebt zelf niet om deze ziekte gevraagd.

Unknown zei

Erg goed idee. Ik heb hem op hyves geplaatst onder wie wat waar. Al mijn vrienden krijgen nu het bericht en ik hoop dat ze het zelfde doen.
Zelf heeft mijn vader al bijna 15 jaar kanker. Dus ik weet hoe het is. Zelf spreek ik iedereen aan als het woord gebruiken. En zeg dat ze mogen hopen dat ze het zelf niet krijgen. Dan weten ze ook hoe het is. Heel veel sterkte en hou je taai.