Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

15 maart 2009

Kunstig

Klaske, ik heb even je kunstwerk en bijbehorende motivatie 'geleend':

"Mijn kunstwerk is ontstaan naar aanleiding van de telkens terugkerende druk van de MRI-scan in het leven van een hersentumorpatiënt.De eerste maal dat je met een MRI-scan te maken krijgt, krijg je de onherroepelijke diagnose van de primaire hersentumor en gaat je vrolijke zorgeloze leven over naar een enorme onzekere en zorgelijke toekomst die ernstig bekort gaat worden. Vanaf nu zal de rest van je leven in het teken staan van deze MRI-scans die als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen. Is het stabiel of is er verdere groei geconstateerd. Telkens maar weer sleep je jezelf als patiënt naar deze vreselijke emotionele energie vretende meetmomenten. Niet voelend en wetend wat er in je hoofd zich afspeelt. Je lot, de inhoud van je hoofd, alleen zichtbaar te krijgen op een computerbeeldscherm. Nooit wetend wat je te zien krijgt op dit beeld, want een hersentumor voel je niet groeien. De eerste MRI-scan had je ook totaal verrast. Als een laffe aanval. En ook al geeft je laatste MRI-scan je betrekkelijk goed nieuws, de hersentumor is stabiel of laat afname zien van tumorweefsel na behandeling, de wetenschap dat de hersentumor ongeneselijk is en zeker zal terugkeren maakt zelfs dit ‘goede’ nieuws zwaar. Immers je bent weer een aantal maanden dichter bij je naderende dood gekomen. Het is slechts afwachten wanneer de terrorist in je hoofd besluit toe te slaan. Gelukkig weet alleen de terrorist wanneer hij gaat toeslaan….."

Het is gewoon KLUT! Maar wel een heel erg leuk en bijzonder kunstwerk :-) Klik voor meer inzendingen in het kader van de kunstprijsvraag hersentumoren 2009.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Davy,

Wat kan ik zeggen, ben ik blij dat je deze er uit haalde van alle kunstinzendingen?

Als "maakster" ben ik vereerd (you make me blosh), maar het is de boodschap van mijn werk waarvan ik zo graag had dat je die niet treffend vond. Dat die niet op jou van toepassing was!

Maar ik zal mijn uiterste best doen, en alles in mijn kunnen om de toekomst te veranderen. Het is de hoogste tijd!

Warme groet!
Klaske

Davy zei

Meer over deze hartelijke en gepassioneerde vrouw en de Stichting STOPhersentumoren.nl vind je hier.
Je ziet Klaske: ik blijf jullie stichting pluggen en dat is deels inderdaad eigenbelang :-).

Anoniem zei

:-)

Klaske

Anoniem zei

Knap kunstwerk, mooi gedaan, indrukwekkende tekst erbij.... ben ervan onder de indruk. Komt altijd zo hard aan, voel bijna de pijn het verdriet... maar dat haalt het niet bij wat "jullie" echt voelen. Dat besef ik heel goed, tegelijkertijd weer maar eens het besef voor mezelf... genieten!!! Blij zijn met mijn gezonde (euh da klop nie helemaal ;-)) lichaam.

En Davy, een eervolle vermelding! Super! Gelukkig hebben wij hier ook een echte Peef in huis :-)

Liefs

Anita