Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

21 januari 2011

Aanvallûh!!

Eigenlijk wilde ik na het weekend beginnen met de chemo maar ik ben van gedachten veranderd en ik start vandaag. Er zullen altijd redenen zijn om een kuur uit te willen stellen maar ik zal er toch aan moeten geloven.


"Temozolomide Teva is een geneesmiddel dat de werkzame stof temozolomide bevat. Het is verkrijgbaar in de vorm van witte capsules (5, 20, 100, 140, 180 en 250 mg). Temozolomide Teva is een ‘generiek geneesmiddel’, Dit betekent dat Temozolomide Teva gelijkwaardig is aan het ‘referentiegeneesmiddel’ dat al in de Europese Unie (EU) is toegelaten onder de naam Temodal. Het Comité voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik (CHMP) heeft geconcludeerd dat overeenkomstig de EU-vereisten aangetoond is dat Temozolomide Teva van vergelijkbare kwaliteit is als, en biologisch gelijkwaardig is aan Temodal. Daarom was het CHMP van mening dat, net zoals voor Temodal, het voordeel van het middel groter is dan het vastgestelde risico."
 (daar gaan we dan maar vanuit, van die gelijkwaardigheid...).


"Temozolomide, de werkzame stof in Temozolomide Teva, behoort tot een groep van middelen tegen kanker aangeduid als alkylerende stoffen. Temozolomide wordt in het lichaam omgezet in een andere verbinding, MTIC. MTIC (monomethyl triazeno imidazole carboxamide) hecht zich aan het DNA van cellen terwijl deze zich vermenigvuldigen. Dit blokkeert de celdeling. Hierdoor kunnen kankercellen zich niet delen en wordt de groei van tumoren afgeremd."

1 opmerking:

Anoniem zei

zet 'em op lieve neef!!


xxx Chantal