Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

11 november 2008

Voor ik het vergeet


Ik ben 100% voorstander van een goede dood (de letterlijke vertaling van euthanasie). Gisteren was ik tot tranen toe geroerd bij het zien van deze docu over Paul die leed aan beginnende dementie en het einde daarvan niet wilde meemaken. De betrokken artsen weigerden iedere medewerking en samen met zijn vrouw en kinderen had Paul de voorbereidingen voor zijn zelfgekozen dood getroffen. Kijk zelf maar.
Voor ik het vergeet: niet alleen mensen op leeftijd krijgen te maken met Alzheimer en die groep heeft ook niet het alleenrecht op 'een dood naar wens'. Ik las vandaag over de 13-jarige Hannah Jones uit Groot-Brittanië die een harttransplantatie weigert omdat ze al genoeg polonaise aan haar jonge lijf heeft gehad....'Hannah Jones wants to die with dignity'. Wat een ontzettend dapper meisje! Je blijft uiteindelijk altijd baas over eigen lichaam en genoeg is soms ook méér dan genoeg.

Geen opmerkingen: