Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

06 april 2009

ALS

'Amyotrofische Lateraal Sclerose (ALS) is een ziekte van de zenuwcellen die de spieren aansturen. Deze neuromusculaire (zenuw-/spier-) aandoening leidt tot het onvoldoende functioneren van de spieren. Dat komt doordat de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg en het onderste deel van de hersenen - de zogenaamde hersenstam - afsterven. Hierdoor komen de signalen vanuit de hersenen niet meer aan bij de spieren. De hersenen kunnen dan geen spierbewegingen meer op gang brengen. Het uitvallen van de ademhalingsspieren is meestal de oorzaak van het overlijden van iemand met ALS.' bron

Vandaag is een goede vriendin van mijn schoonmoeder overleden aan de gevolgen van ALS. Iedereen zegt dat haar nu verder lijden bespaard zal blijven maar ik vind het vooral zo verdrietig voor haar man en kinderen én voor schoonmoe :-(.

5 opmerkingen:

Han en John van Nimwegen zei

ALS is echt een vreselijke ziekte! Ik ken een gezin waar al 5 van de kinderen aan deze ziekte zijn overleden, echt afschuwelijk. De overige kinderen willen niet laten onderzoeken of ze dit ook gaan krijgen omdat er toch niets aan te doen is.

Anoniem zei

ALS lijkt me ook een afschuwelijke ziekte. En ook al is ze uit haar lijden verlost het is zo pijnlijk voor haar familie.
Nare dingen allemaal.

liefs Nicolien

Han en John van Nimwegen zei

Ter informatie: op maandag 13 april komt om 22.05 uur op Ketnet/Canvas in het programma "puur persoonlijk" een documentaire over de laatste maanden voor de euthanasie van acteur Carl Ridders, die op 7 december 2008 op 50 jarige leeftijd overleed aan ALS.

kaatje zei

Een vreselijke ziekte, sterkte voor schoonmoe en nabestaande!

Edwin zei

Een vreselijke ziekte zoals er helaas zoveel zijn. Een vriendin van mij is 2 jaar na diagnose overleden aan een zeldzame vorm van ALS op 32 jarige leeftijd. Wel op een vredige manier wat nog enigszins troost gaf aan de ouders.
Sterkte aan de nabestaanden.