Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

11 september 2010

Ziek

Een mede getroffene in de gespreksgroep vanmiddag had moeite met het woord ziek. Oké, ze had/heeft een hersentumor maar voelt zich verder goed. Ze kwam net als ik naar een bijeenkomst van patiëntenvereniging Cerebraal en zat rechts naast me. Het is natuurlijk allemaal subjectief en what's in a name. Met een hersentumor ben je ongeneeslijk ziek maar je hoeft dat label natuurlijk helemaal niet te gebruiken want zoals zij zelf zei: "Ik ben meer dan die tumor, ik ben een mens en zoveel meer." en wat definieert per slot van rekening gezondheid; iedereen mankeert toch wel wat?

ziek bn lichamelijk of geestelijk niet in orde: zo ~ als een hond; daar word ik ~ van dat staat me gruwelijk tegen;
ge·zond bn, bw 1 lichamelijk in orde, niet ziek: ~ en wel; ~e ideeën van inzicht getuigend; een ~ bedrijf winstgevend 2 heilzaam: een ~ klimaat.

Wel erg zwart-wit Van Dale! Is het dan niet mogelijk om ziek en tegelijkertijd gezond te zijn? Bijvoorbeeld: 'die man heeft een zieke geest en een gezonde eetlust.' Ziek-zijn heeft voor de vrouw in kwestie in ieder geval de betekenis van lamlendig met koorts op bed liggen.
Het is de mens eigen om alles te willen benoemen maar iedereen voelt/beleeft een ziekte/kwaal/beperking/... op zijn eigen wijze.

1 opmerking:

Anoniem zei

AMEN Peefie...

Chanti
X