Wat gaat er door een mensch hene, wanneer hij te horen heeft gekregen dat hij een kwaadaardig gezwel in de hersenen heeft? Nou... best veul.


Welkom bij mijn online dagboek: over-leven met een anaplastisch astrocytoom. ZOLANG IK BLOG, BEN IK ER TENMINSTE NOG!

08 januari 2009

Bloeddruk

'Hoge bloeddruk
Hypertensie – beter bekend als hoge bloeddruk – is een ware volksziekte. Zo'n 10 procent van de Nederlanders heeft een verhoogde bloeddruk. Een te hoge bloeddruk geeft weinig tot geen klachten. Heel bedrieglijk, want het is wel degelijk gevaarlijk! Een hoge bloeddruk vergroot namelijk – zeker in combinatie met andere risicofactoren, zoals roken en overgewicht – de kans op hart- en vaatziekten. En hart- en vaatziekten zijn in Nederland nog steeds de belangrijkste doodsoorzaak.'
Ik heb hier thuis een bloeddrukmeter liggen en de laatste tijd geeft die net wat te hoge waarden aan. Mijn moeder is gestorven aan een hersenbloeding als gevolg van een verwaarloosde hypertensie, reden te meer om die bloeddruk van mij eens goed onder de loep te nemen.

'Als richtlijn voor hoge bloeddruk wordt genomen: een bovendruk hoger dan 140 mmHg en/of een onderdruk hoger dan 90 mmHg.' Ik zit geloof ik een beetje op de rand van hypertensie en ga eerst eens wat afvallen: kilootje of 10,20 :-). Drop zal ik voortaan ook maar laten staan.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

ha Davy,

sterkte met afvallen. als je een goede tip hebt...:)
als je nog drop hebt staan en het kwijt moet dat weet ik er wel iemand voor

Toos

Anoniem zei

Good Luck, enne.... stuur de chocolade maar richting ZVL LOL :-)

X

Anita

Anoniem zei

Join the crew...mijn apotheek heeft zo'n ding staan ter algemeen vermaak. Zo nu en dan prop ik mijn biceps in de manchet en wat blijkt? Langzaam, heel langzaam kruipt bij mij de bloeddruk ook omhoog tot boven een aangename waarde. Ik zet het op het lijstje voor mijn volgende huisartsbezoek... Taco